Symptomer på kennelhoste er akut opstået, kraftig, vedvarende hoste og ubehag fra halsen. Ofte tror dyreejeren, at hunden har fået noget i halsen. Hosten kan være fugtig eller tør, og forværres i forbindelse med motion. En hund med kennelhoste kan hoste så meget, at den får opkastfornemmelse og kaster skummende slim op. Hoste og opkastninger kan udløses bare ved at hunden drikker vand. Der kan forekomme feber, men de fleste hunde er ellers friske.

Kennelhoste er meget smitsomt og spredes sædvanligvis via direkte kontakt i den tid hvor hunden har symptomer eller via dråbesmitte over nogle meters afstand, hvis hunden nyser eller hoster.

Inkubationstiden er normalt 4-10 dage. I løbet af denne periode kan andre hunde smittes, det vil altså sige inden at hunden selv er begyndt at få symptomer. Den største smitterisiko sker, hvor der er mange hunde samlet og er tæt på hinanden – deraf navnet.

En hund, der har haft kennelhoste, er ikke beskyttet imod at få sygdommen igen på et senere tidspunkt. Kennelhoste er en almindelig forekommende sygdom, der, for de fleste hunde, ikke medfører alvorlige problemer, selvom det kan være nok så ubehageligt med den kraftige hoste.

Normalt er hundene ikke alment påvirkede, og sygdommen klinger som regel af i løbet af 7-10 dage. Nogle hunde kan hoste i op til 3 uger. Det kan dog ske, at hundene bliver mere påvirkede af sygdommen, med nedsat eller manglende appetit og påvirket almentilstand.

Hvad kan du selv gøre?
I sygdomsperioden er hvile og omsorg som regel tilstrækkelig behandling. Hunden bør ikke anstrenge sig så længe den hoster og i et stykke tid efter at hosten er aftaget. Det er en god idé at tage hundens temperatur regelmæssigt i løbet af sygdomsperioden.
Det kan være hensigtsmæssigt at bruge sele i stedet for halsbånd, da tryk på luftrøret kan fremprovokere hoste. Det er også vigtigt at holde hunden væk fra andre hunde i et par uger.